ŽENY V ČESKU DRTÍ NÍZKÉ SEBEVĚDOMÍ. NA DEVÍTI MANAŽERSKÝCH POZICÍCH Z DESETI USPĚJE MUŽ.

Žena je v Česku vnímána převážně jako matka pečující o rodinu. Z toho pak pramení pocit, že touha po profesním úspěchu není nic pro ni, a celkově nízké sebevědomí týkající se kariéry. Žena pak velice kriticky hodnotí své schopnosti, a pokud si například u vyšší manažerské pozice není stoprocentně jistá, že vše splňuje, ani se na ni nepřihlásí. To vyplývá ze zkušeností Olgy Hyklové, majitelky a výkonné ředitelky personální agentury ADVANTAGE CONSULTING.

Ženy jsou přitom velice svědomité a na pohovor se často připravují daleko pečlivěji než muži: „Projdou si důkladně všechny požadavky zaměstnavatele a sebekriticky zvažují, zda jim vyhovují. Na pohovoru pak zcela upřímně řeknou, co umějí a co by se ještě potřebovaly doučit. Často mají i mnohem více nastudovaných informací o firmě než muži. Ti naopak působí suverénně, své slabiny tolik neprožívají a sebevědomě prohlásí, že vše umějí a na dané pozici je nic nezaskočí. Není v tom však přetvářka, oni tomu opravdu věří, a proto působí přesvědčivěji,“ popsala Olga Hyklová.

Rozdílné sebevědomí mužů a žen je podle odborníků z personální agentury ADVANTAGE CONSULTING zřetelné při jazykové zkoušce během pohovoru. „Když se zeptám, zda můžeme přejít do angličtiny, muž nemá problém a suverénně spustí. Žena řekne, že nemůže, protože se dost nepřipravila, nebo o tom nevěděla předem. Po dalším přemlouvání to zkusí a my zjistíme, že mluví velmi dobře. Pro potenciálního zaměstnavatele to však není dobrý signál. Koho si nakonec vybere? Toho, kdo se nebojí a za své jazykové schopnosti se nestydí, nebo toho, kdo sice neudělá chybu, ale než vysloví větu, tak si ji potřebuje třikrát překontrolovat?“ popsala časté situace Olga Hyklová z ADVANTAGE CONSULTING.

Klíčem k úspěchu je vyvážená skladba mužů i žen v managementu firmy. „Ženy se mnohem více zajímají o rozvoj zaměstnanců a záleží jim na dosahování společných cílů. Dělají také více nákupních rozhodnutí než muži, stále častěji vybírají i bankovní produkty nebo elektroniku. Pro firmu je tedy nesmírně výhodné mít ve vedení ženy, které nejlépe vědí, jakým způsobem výrobky a služby nabízet. Ukázkovým příkladem může být právě personální agentura ADVANTAGE CONSULTING, která patří ve svém oboru ke špičce. Právě zde totiž najdeme v managementu firmy podstatnou část zastoupenou ženami,“ řekla Olga Hyklová.

Ženy jsou u nás platově podhodnoceny a můžeme se setkat s nejrůznějšími strategiemi, jak to změnit. Problém je však daleko hlubší a přispívá k němu také to, že ženy si samy říkají o méně peněz. Zaměstnavatel nikdy nekalkuluje s pevnou částkou, vždy se jedná o určité rozpětí, které se pak volí podle délky praxe, celkových kvalit uchazeče a také právě podle toho, jak se ocení sám uchazeč.

„Pokud se jedná o pozici, kde je platové rozpětí například třicet až čtyřicet tisíc korun, žena se často drží té spodní hranice. Myslí si, že je to pro ni přiměřené ohodnocení, a až se osvědčí, zaměstnavatel jí plat zvedne. Muži si naopak řeknou rovnou o plat blížící se té horní hranici, nicméně s navýšením platu počítají stejně tak. Pokud tedy porovnám dva stejné uchazeče, co se týče věku i praxe, žena nastoupí za třicet tisíc korun, muž za čtyřicet tisíc korun, a když jsou oba stejně šikovní, zaměstnavatel jim zvýší plat o pět tisíc korun. Rozdíl mezi nimi bude stále těch deset tisíc korun,“ vysvětlila Olga Hyklová.

Muži a ženy se liší i v přístupu k firemním benefitům. Zatímco obě pohlaví shodně žádají o jazykové a další vzdělávací kurzy, u ostatních benefitů se jejich zájmy rozcházejí. Co se týče auta, mobilního telefonu či notebooku, žena řeší pouze to, zda je skutečně potřebuje k výkonu práce. „Je pro ni podstatné, že telefon telefonuje, auto jezdí a počítač funguje. Muž se naopak neváhá už na pohovoru podrobně doptat na značku auta. Zda je možnost mít jinou značku, či jak je vybaveno. Je to pro něj prestiž. U žen se s podobným uvažováním setkávám jen zřídka,“ shrnula své zkušenosti Olga Hyklová z ADVANTAGE CONSULTING.

Čeští muži, kteří se rozhodnou vzít si rodičovskou dovolenou, mají návrat do práce velmi snadný. Zaměstnavatel se na takového muže dívá s obdivem, že to zvládl, a nemá obavy, že do kolektivu nezapadne, nebo že by nedržel krok s nejnovějšími trendy ve svém oboru. U žen je to naopak. Vrací-li se žena po mateřské do práce, je u ní vykřičník.

„Bude svou práci odvádět stejně dobře jako před mateřskou? Co když děti onemocní? Nebude utíkat domů z práce příliš brzy? Je její prioritou rodina, nebo kariéra? Můžeme jí svěřit vedení týmu? Ačkoli se na tyto otázky potenciální zaměstnavatel ptát nesmí, alespoň kolem nich krouží. Žena pak musí obhajovat své profesní kvality, ale i schopnost skloubit práci s rodinou. Pokud pak podobné otázky slyší ze všech stran, může jí to snižovat sebevědomí i zasít pochybnosti, zda to skutečně zvládne,“ popsala Olga Hyklová.

Ve vedení českých firem je pouze devět procent žen. Důvodem může být podle Olgy Hyklové i fakt, že pokud si své podřízené vybírá muž, vybere si spíše muže a naopak. Komunikace i řízení je pak jednodušší. „Ženy jsou emotivnější a nemusí jim vyhovovat drsnější mužský manažerský styl. Já zase naopak ve svém týmu daleko rychleji najdu stejnou notu se ženou, protože vím, jak přemýšlí a co od ní můžu čekat,“ uzavřela Olga Hyklová z ADVANTAGE CONSULTING.